الجمعة، 2 أغسطس، 2013




ما كل هذا المخزون من الغل والحقد والقسوة والوحشية الذي إستبد بالشعب المصري ودعمه وشجّعه و أخرجه أباطرة الاعلام بالهيستريا القائدة لتفعيله كلما وهنت قواه؟

(تعليقي بعد جولة مشاهدة بين فيديوهات "تنويعات على اللحن الواحد").

هناك 8 تعليقات:

  1. هل الشعب المصري جاني ولا مجني عليه؟ يعني هل هو ملام امام الله لتجاهله عن روءيه الواقع ولا هو مسكين اسير فتنه ؟ طيب ليه الثوار الاحرار انزلقوا فيها انا سمعت ناس كويسين فعلا بييأيدوا فض الاعتصام ولاحول ولاقوة الا بالله

    ردحذف

  2. الدهشة ليست من الذين يؤيدون؛ الدهشة من الذين مثل حضرتك وحضرتي!يا عزيزتي نحن أقلية نادرة! المشكلة هي أنني لا أرى الاتهامات المزعومة، والناس ترددها على أساس يقيني! إبنتي تتهمني بأني لا أرعى حرمة الشهداء التي تقول أن الإخوان قتلوهم! وهي لا تكف عن قولها أنني أساند الظالمين وعلى عيني غشاوة وموقفي أمام الله سبحانه "عسير جدا!"، إبنتي تقية جدا تصلي وتصوم وتعبد الحي القيوم وتقول أنها تتقرب إلى الله برفضها الإخوان المسلمين! حجم الكراهية للإخوان هائل وهو لم يكن كذلك من قبل ولكنه ازداد مع سنة مرسي الفاشلة! أتمنى أن يفض المعتصمون إعتصاماتهم بإرادتهم لأن القوة المادية والمعنوية غير متكافئة بالمرة والتطفيف في المقارنات على ودنه. ما اسمك حتى أناديك لأني مش معقول أقول لك يامحمد. أنا حزينة جدا!

    ردحذف
  3. انا اسمي رانيا مولده ف نفس سنة نواره ابويا علمني اكره اسرائيل بالفطره وكبرت على اغنيه السلام احنا بدينا بالسلام فجالي هبل بقيت من الطافرين اللي قالت عليهم نواره جيل جديد ماشي على دماغه بس ولان ولله الحمد المرحومه امي كانت منعانا نشوف التلفزيون طلعت افكر الاول قبل ما احكم ع الاشياء . كان نفسي اكلمك عن نواره فهي اختي اللي متعرفنيش ربتني وكان ليها فضل ف بلورة رؤيتي ف السياسه الداخليه تابعت كل كلامها كنت بقراه زي اللي بيلم جواهر من ع الارض حبيتها واتعلقت بيها حاولت كتير اكلمها لانها اول من صدمني . انا عارفه هي قد ايه مجروحه من الاخوان عندها حق لان السهم لما بيجي من الحبيب بيوجع لكن اللي صادمني انها جالها حاله انكار زي اللي جت لمبارك لما اهمل صوت المعارضه . هي مش عايزه تسمع اي صوت اي حد بينتقدها بتقول اخوان لجان شعبيه معرفش ايه والله انا بحبها جدا بس هي بتكون راي حلو والف واحد بيغيرولها وجهة نظرها الاخوان اغبيا بس هما اغبيا زي السواد الاعظم من الناس حسني مبارك مسبش تقريبا اي حد بيفهم اللي عملوه غلط ف بدايه الثوره واللي بنحصده دلوقت مش خيانه مش غدر هو غباء سياسي مش اكتر ونوع من التعالي والانكار للاخر وده برضه الثوار بيعيشوه دلوقتي للاسف ساعات بالمح ف نبرة رشا عزب تأنيب ضمير لكن للاسف مش شيفاه ف نواره شيافه ف نواره تشفي غريب على طبيعتها معرفش جابته منين انا فاكره لما راحت لصفوت حجازي ساعه الضرب يوم 28 عشان تقوله سامحني انت بتحاول تموت على قد ماتقدر ومش قادر ولما سهام النقد زادت عليه اتصل بس بيها وقالها رايك بس اللي يهمني وعايز اوضحلك موقفي ايه اللي جرى مين اللي وقع بينهم كدا؟ انا اسفه اني طولت على حضرتك واخدت من وقتك الثمين بس انا مزهوله طول الوقت وهتجنن من اللي باشوفه ازاي كل شيء كده خارج عن اطار المنطق وكل واحد ماشي مبسوط انه ماشي ف عكس الاتجاه وهو راضي وموافق لاء ومفوض .

    ردحذف
    الردود
    1. al gehaz haren we mesh rady yekteb araby

      shu;ran ya ranya

      safynaz

      حذف
    2. الحكاية غريبة مع هذا الحاسوب كأني ناقصاه. إتعدل شويه ربنا يستر، نرجع لنوارة كل ما يهمني الآن أن يتمم لها ربي بمولد جنينها كامل الخلقة موفور الصحة والعافية ويرزقني بِرّها ولا يخزني وإياها يوم العرض عليه ويكفني وإياها وبلادنا شر الكفرة والفسقة وأعداء الدين أجمعين وربنا بهم عليم.

      حذف
  4. قلت لها خسارة، قلت لها خسارة ياأيقوة الثورة، قلت لها كنا نرى في العيون السود الجميلة كل الحلم العربي .

    ردحذف

  5. mesh arfa aaleb ala al araby ala ai hal chukran! safy naz

    ردحذف
    الردود
    1. أيوه يانور الدين: الحكاية ليست بسيطة، لعلّها رأت مالم نره، هي بطبعها يصعب عليها ساعة تنفيذ القصاص حتى على المجرمين، فاكر حكاية الفيل الذي هدّم عش الحمام وقتل زغاليله و كنت أحكي لها حكايته وهي طفلة وعنما قرر الحمام خزق عيونه عقابا له أخذت تبكي وتقول: "مس يخزقوا عنين الفيل!" حتى غيرت لها النهاية حتى تهدأ؟ لا أدري لماذا هي شايفه إن الإخوان لايستحقون منها مثل رأفتها على الفيل! أسأل الله أن يبرّد نارها!

      حذف